Doentip© van de maand


Hier lees je elke maand een prikkelende spreuk met daaraan gekoppeld een praktische tip om deze spreuk direct in praktijk te brengen. De Doentips zijn voorbeelden van het gedachtegoed van Reinoud van Rooij Trainingen.

Aanmelden Doentip
* indicates required


Doentip van de maand

Doentip van de Maand

Mededogen is: erkennen dat je een onvolmaakt, feilbaar wezen bent die fouten maak

Je maakt jezelf onmachtig
En als het om lelijke, gemene, boosaardig en onhebbelijke dingen gaat, die we weldegelijk nu aan het doen zijn, dan willen we dit vaak niet zien en doen we alsof we op een ander (mooiere) plek zijn. Probleem daarvan is dat je jezelf daarmee onmachtig maakt.
Het werkelijk inzien van je donkere kant die in je zit, zorgt ervoor dat je daarna een keuze hebt.

Autobiografische voorbeelden:
- Iemand beledigt je diep en uit wanhoop ban je hem/haar direct uit hart.
- Je eist dat de dingen gaan op jou manier en je manipuleert omdat je kwaad of bang bent of je niets waard voelt als je niet gelijk krijgt.
- Iemand kwetst je en je gaat diegene bij anderen beschamen, omdat je pijn hebt en bang bent dat je uit de groep gaat vallen.Je laat een vriend(in) vallen om zelf te stijgen in de sociale hiërarchie, omdat je jezelf niet genoeg vindt en hoopt dat dit gevoel nu verdwijnt.
- Als je onderscheidt maakt in wij/zij. Zodra je dit doet, bouw je aan je zelfgevoel, niet aan wie je echt bent, maar pogingen jezelf beter te voelen dan anderen omdat je vreest dat je niet genoeg bent. Ik zie mezelf dit voortdurend doen.

Wat helpt is mededogen
Wat helpt om dingen ze zien zoals ze zijn is mededogen hebben voor jezelf. Mededogen gaat over het vermogen om alle aspecten van jezelf en de wereld in ons hart te sluiten inclusief bovenstaande. Hoe meer ik begin te begrijpen dat mededogen in mijn ware aard ligt hoe pijnlijker het wordt als mijn boosheid op anderen en mezelf dit weer tijdelijk doen vergeten. Vooral het moment dat de boosheid voorbij is en ik zie dat ik weer even mijn hart dicht heb gedaan. Dat moment word ik boos op mezelf en zeg dingen als 'Rein, hier uit blijkt wel weer dat je niet goed genoeg bent, je moet dit vanaf nu veranderen'. Ik voel me dan echt geheel ontmoedigd. Ik heb weer eens in strijd met mijn ware aard gehandeld en ik heb weinig hoop dat als de druk er weer opkomt dat ik dit een volgende keer anders doe. Daarbij komt dat er geen manier is om het ongedaan te maken, en geen manier is om de ander te verzekeren dat je ze niet uit je hart hebt gebannen - omdat dat is wat ik juist wel gedaan heb.

Niet veranderen, maar zijn wie ik ben?
Toch vraagt zelfs deze tekortkoming, waarvoor ik de volle verantwoording neem, niet in eerste instantie om te veranderen, maar juist om te zijn wie ik ben, mezelf in mijn aangeboren meedogende hart te houden. Wat dan handig is om te zeggen is bijvoorbeeld 'Ja Rein, daar heb je het weer gedaan. Dit is wat het nu is. Je bent niet van plan om dit heel je leven te blijven volhouden, maar dit is wat het is.'

Ja doei
Als ik de bovenste alinea lees gaan er tegelijk bij mij stemmen op als: 'ja doei, zo wordt het nooit wat, slappeling. Ga je opgeven en de 'new age' benadering kiezen van 'alles is goed', terwijl je gewoon niet het lef hebt om te veranderen. Je zegt wel dat je verantwoordelijkheid neemt, maar je duikt gewoon, sukkel. Ja als alles vredig en in balans is, dan kan je heel wijs zijn, maar bij de minste druk faal je. Oh ja, en dan leg jij in workshops ook nog uit hoe je dit moet doen…. get real get a life. '

Dit is zeg maar het tegenovergestelde van mededogen. Ik heb nog een hele weg te gaan, maar daar kijk dan gelukkig wel met mededogen naar.

De Priester Henri Nouwen schreef:
Vergiffenis is de naam van liefde, in praktijk gebracht door mensen die gebrekkig liefhebben. De harde waarheid is dat we allemaal gebrekkig liefhebben. We moeten dagelijks vergiffenis geven en krijgen, ieder uur- onophoudelijk. Dat is het grote werk van liefde te midden van de gemeenschap van de feilbaren die de menselijke familie is.

Doentip van de maand

De volgende meditatie is om mededogen te ontwikkelen en heb ik van Oriah Mountain Dreamer (Dansen op het ritme van je ziel)

Begin met iets kleins dat je boos maakte of licht irriteerde, maar je geen diepe pijn bezorgde. Ga makkelijk zitten en richt je op je ademhaling. Haal drie keer diep adem door de neus en adem uit door de mond. Laat je schouders zakken en laat alle stress of spanning je lichaam verlaten.

Ga nu terug naar een incident waar je je kwaad maakte op of irriteerde aan een ander. Iemand die voordrong, je parkeerplaats inpikte of je slecht bediende in een restaurant of een vriend die te laat kwam.Richt je op dit incident en de flits van woede of boosheid die je voelde. Wees je bewust van hoe het voelt als je een ander uit je hart bant, al is het maar voor een ogenblik. Herbeleef het incident en trek de muur weer op.

Neem nu een besluit:
wil je een manier vinden om mededogen voor de ander te hebben in de situatie die jou kwaad maakte? Ben je bereid iets van jezelf in het gedrag van de ander te zien? Als dat zo is, begin de situatie dan vanuit het gezichtspunt van de ander te bekijken. Je hebt misschien weinig of geen informatie over waarom die zich gedroeg zoals hij heeft gedaan - was het zorgeloos, roekeloos, onbedachtzaam van de ander? Bekijk waarom jij je soms - wellicht onder heel andere omstandigheden - roekeloos, zorgeloos gedraagt of op een manier, die geen rekening met anderen houdt. Misschien gebeurt dat wanneer je moe bent of onder druk staat of boos of bang bent. Bekijk al die mogelijkheden tot je iets van jou gedrag in het gedrag van deze persoon kunt zien, dat jou boos maakte of irriteerde.

Wanneer je dit kunt doen, stel je dan voor dat je jezelf en die ander in je hart kunt sluiten wanneer je vermoeid bent of bang of boos. Onthoud dat je het gedrag niet door de vingers hoeft te zien, maar die ander en jezelf alleen maar in je hart hoeft te houden wanneer een van jullie worstelt met deze persoonlijke uitdaging als mens.




Vorige Doentips
  •  Waarom je gelukkig willen voelen, je zo ongelukkig maakt. 19-04-2018
  •  Hoe verander je gedrag écht? 09-06-2016
  •  Zo breng je humor in je presentatie 21-03-2016
  •  Kiezen maakt gelukkig 02-12-2014
  •  Zo presteer je 16x beter 10-06-2014
  •  Presentatie tip 4: Hoe concreter hoe beter 03-01-2013
  •  Eerlijk Manipuleren... 11-11-2012
  •  Organisatieveranderingen, hoe presenteer je die? 11-11-2012
  •  Dé belangrijkste tip om een presentatie BOEIEND te maken 31-08-2012
  •  De 5 gouden regels voor effectief gebruik van PowerPoint 16-06-2012
  •  Hoe beantwoord je lastige vragen tijdens een presentatie? 26-04-2012
  •  7 tips om vol te houden. Manipuleer jezelf! 27-09-2011
  •  Hoe krijg je je zin? 29-08-2011
  •  Bij complexe beslissingen moet je niet logisch nadenken 22-06-2011
  •  Hoe geef je kritiek zonder dat het ruzie wordt? 03-05-2011
  •  Gewoon doen is veel effectiever dan positief denken 27-04-2011
  •  Wat weet je nou als je pas 1 minuut oud bent? 17-03-2011
  •  Mededogen is: erkennen dat je een onvolmaakt, feilbaar wezen bent, die fouten maakt 19-02-2011
  •  Probleem van weten wat liefde is, is dat je stopt met ontdekken wat het nog meer zou kunnen zijn. 28-01-2011
  •  Wees gewoon wie je wenst te zijn, anders word je zo irritant voor je omgeving 07-12-2010
  •  Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden 22-11-2010
  •  Je kan niet veranderen wat je niet erkent 27-10-2010
  •  Ook een vaag idee van wat je wilt, is meer dan genoeg om gewoon te beginnen 21-08-2010
  •  Als je wilt 'ZIJN', dan moet je iets 'DOEN' 05-07-2010
  •  Heb je ooit niet een probleem gehad? 25-06-2010
  •  Je bent niet dom als je dom doet 17-05-2010
  •  Het is goed zoals het is, en er is nog veel te doen 01-04-2010
  •  Als je vast zit moet je gaan geven 22-03-2010
  •  Als je doet wat je wilt ervaar je wie je bent 30-01-2010
  •  Als je NU geen probleem hebt, op dit moment, dan heb je simpelweg geen probleem 30-12-2009
  •  Dringend is niet hetzelfde als belangrijk 06-11-2009
  •  Hoe beter je onderscheid kan maken, hoe krachtiger je wordt 07-10-2009
  •  Het beste wat je kunt doen voor de toekomst is leven met alles wat je hebt in het NU 23-09-2009
  •  Het is niet fout om te denken in goed en fout, het werkt alleen niet 04-08-2009
  •  De kunst is niet hoe je iets nooit meer doet, maar hoe snel je voor iets anders kiest als je 'het' weer doet 23-07-2009
  •  Waardevol zijn is de allerbeste manier om waarde te creeren 13-07-2009
  •  Alles wat je doet heeft effect 06-07-2009
  •  Wat zou liefde nu doen? 22-06-2009
  •  Werkelijke vrijheid is het vermogen om een impuls ondergeschikt te maken aan je waarden 14-06-2009
  •  Wie ben jij in vredesnaam om te twijfelen aan jouw GROOTSHEID 03-06-2009
  •  Take into account that great love and great achievements involve great risk. (Daila Lama) 30-05-2009
  •  Wie geeft die leeft 26-05-2009
  •  Je bent niet je resultaten, je hebt resultaten 22-05-2009
  •  Je vermogen om liefde te voelen is de Dow Jones van je leven, graadmeter van verbondenheid en daarmee van succes 10-05-2009
  •  Als je weet waar je naar toe wilt, maar je weet niet waar je bent, ben je volkomen verdwaald 07-05-2009
  •  Als het eenmaal fout is gegaan, dan is het nog vroeg genoeg om je druk te maken. 28-04-2009
  •  Stel... morgen is de laatste dag van je leven..... 21-04-2009
  •  Als je 'falen' vervangt door 'ontdekt hebben hoe je het niet moet doen' geef je jezelf een kans om het nu beter te doen 14-04-2009
  •  Life is happening while you are making other plans 07-04-2009
  •  Als je 90% van je aandacht richt op die 10% die niet goed gaat in je leven, dan ga je naar verloop van tijd denken dat 90% niet goed gaat 31-03-2009
  •  Na inzicht komt ACCEPTATIE, en dan pas actie 23-03-2009
  •  Elke gedachte die je hebt creeert een deel van je toekomst 10-03-2009
  •  Wees de verandering die je in de wereld wilt zien (Ghandi) 26-01-2009
  •  Wat je bewondert in een ander heb je waarschijnlijk bedekt bij jezelf 23-01-2009

  • XXL-Workshop
    Feedback geven en ontvangen
    Een korte krachtige workshop voor een grote groep deelnemers.